xOx ENERGY MALAYSIA xOx

xOx ENERGY MALAYSIA xOx
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"

Go down 
AuthorMessage
theflash81

avatar

Posts : 4
Join date : 2009-10-09
Age : 37
Location : POntian Johor

PostSubject: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Wed Oct 14, 2009 11:13 pm

Soalan



Apakah hukum seorang yang suka mengeluarkan kata-kata “Pakai tudung pun tak berguna kalau hati atau perangai buruk. Yang penting hati kita kena baik. Tudung hanya bentuk zahir sahaja.” Kata-kata sebegini sering digunakan untuk mengejek orang yang memakai tudung dan membela diri bagi wanita yang tidak memakai tudung.



Jawapan



Memakai tudung adalah satu kewajiban berhijab dalam Islam bagi wanita yang telah baligh. Hukum ini tiada perselisihan di sisi semua ulama dari keempat-empat mazhab. Ini berdasarkan firman Allah taala dalam ayat 59, Al-Ahzab dan ayat 31, An-Nur.



Seorang itu boleh bertudung tetapi masih melanggar aturan berhijab seperti memakai pakaian yang ketat atau mendedahkan anggota tubuh yang lain.



Ulama dari keempat-empat mazhab juga bersepakat bahawa minimum anggota tubuh yang perlu dihijab (tutup) ialah seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan. Bagaimana bentuk atau fesyen bagi menutup tubuh, terserah kepada keadaan dan budaya, asal sahaja ia memenuhi syarat berhijab. Di sebabkan ruang yang terhad, sila rujuk syarat-syarat hijab yang sempurna dalam buku Halal dan Haram Dalam Islam oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi.



Meninggalkan kewajiban berhijab/memakai tudung adalah dilarang. Mengingkarinya atau mengejek orang yang memakai hijab pula boleh merosakkan aqidah kerana mengingkari sesuatu yang telah ditetapkan dalam Al-Quran dan mengejek-ejek amalan agama. Allah taala berfirman yang bemaksud “…sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya (air dan makanan syurga) dari orang-orang kafir. (Iaitu) Mereka yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau dan kehidupan telah menipu mereka…” (Al-A`araaf : 50 – 51).



Walau bagaimana pun, berhijab adalah salah satu kewajiban dari banyak kewajiban dalam Islam. Berhijab atau tidak berhijab semata-mata tidak menjamin seorang itu masuk syurga atau neraka. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud “Sesungguhnya salah seorang dari kamu mengamalkan amalan ahli syurga sehingga tidak ada jarak antaranya dan antara syurga melainkan sehasta, kemudian terdahulu atasnya ketentuan kitab (Qadha’ & Qadar), lalu ia pun mengerjakan dengan amal ahli neraka, maka masuklah dia ke dalamnya. Dan sesungguhnya salah seorang dari kamu mengamalkan amalan ahli neraka sehingga tidak ada jarak antaranya dan antara neraka melainkan sehasta, kemudian terdahulu atasnya ketentuan kitab (Qadha’ & Qadar), lalu ia pun mengerjakan dengan amal ahli syurga, maka masuklah dia ke dalamnya.” (Riwayat Al-Bukhari & Muslim).



Seorang itu jika ia sentiasa menjaga akhlaqnya serta hatinya dari sifat-sifat keji tetapi meninggalkan hijab, ia akan mendapat pahala bagi kebaikan yang ia lakukan dan mendapat dosa kerana meninggalkan hijab dan kewajiban yang lain, jika ada.



Di akhirat nanti, setiap kita akan dihisab oleh Allah taala atas seluruh amal kita. Jika seorang wanita berhijab tetapi dosa-dosanya yang lain memberatkan timbangan dosa, ia akan dicampakkan ke neraka dan wanita yang tidak berhijab walau pun berdosa tetapi amal kebajikannya lebih berat dari dosa, ia akan masuk ke syurga. Hakikat ini boleh dipelajari dari hadits Rasulullah s.a.w yang menceritakan seorang pelacur dimasukkan syurga kerana menyelamatkan seekor anjing yang kehausan.



Walau bagaimana pun, mereka yang mengatakan sedemikian sebenarnya tidak sedar bahawa keengganannya untuk memakai hijab menunjukkan kewujudan unsur-unsur tidak baik dalam hatinya. Hakikatnya seseorang itu tidak mahu berhijab, memberi petanda bahawa dalam hatinya ada keingkaran / tidak redha terhadap hukum Allah atau kelemahan untuk melawan rasa malu atau tekanan persekitaran dan kehendak nafsu untuk berhias atau ego diri.



Perlulah difahami bahawa seorang wanita yang berhijab bukan seorang yang maksum (terlepas dari buat dosa). Maka tidak mustahil, seorang wanita yang berhijab tetapi melakukan sesuatu kemungkaran juga seperti mengumpat dan berhasad dengki. Allah taala akan memberi pahala kepadanya kerana berhijab dan juga dosa atas keburukan yang ia lakukan dan sifat keji yang ada dalam hatinya.



Kewujudan wanita yang berhijab tetapi melakukan dosa-dosa yang lain tidak boleh menjadi alasan bagi seorang wanita meninggalkan kewajiban berhijab atas alasan ‘yang penting hati mahu baik’. Jika alasan ini boleh diterima, maka manusia akan mempunyai alasan bagi meninggalkan semua kewajiban agama. Orang akan mengatakan ‘buat apa sembahyang, kalau masih buat itu dan ini.... apa guna pergi haji, tapi masih tak sedar diri macam pak haji tu.... buat apa puasa, kalau ... yang penting hati mahu baik’.



Setiap kita haruslah mengetahui apakah kewajiban-kewajiban agama yang perlu ditunaikan dan berusaha untuk menunaikannya tanpa melihat perbuatan atau kecacatan orang lain kerana kita dihisab oleh Allah taala atas perbuatan kita sendiri bukan atas perbuatan orang lain. Allah taala berfirman “Dan bahawasanya seorang manusia itu tidak memperoleh (pahala atau dosa) melainkan apa yang diusahakanya.” (An-Najm : 39).



Selain itu, contoh tauladan bagi seorang Islam ialah Rasulullah s.a.w dan generasi sahabat yang bersamanya bukan manusia yang hidup di sekeliling kita.



Bagi wanita-wanita yang memakai hijab dan dikatakan sedemikian, hendaklah bersabar, berusaha memuhasabah diri atas kritikan yang dibuat dan tidak pula menghukum wanita yang mengatakan sedemikian dengan kafir, jahil dan cercaan lain. Allah taala mengajar umat Islam dalam firmannya “Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yanag berjalan di muka bumi dengan rendah hati dan apabila orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik.” (Al-Furqan : 63).



Wanita-wanita yang memakai hijab hendaklah bersyukur atas hidayah yang Allah telah berikan kepada mereka tetapi tidak pula menjadikan amalan hijabnya satu alasan untuk memandang rendah wanita lain kerana sifat sedemikian adalah keji dan sebahagian dari penyakit hati.



Semoga Allah taala memberi hidayah kepada semua wanita-wanita Islam untuk menunaikan kewajiban berhijab.



Wallahu A`alam
Back to top Go down
View user profile
ann3star

avatar

Posts : 36
Join date : 2009-10-09
Age : 31
Location : melaka for the tyme being

PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Thu Oct 15, 2009 2:03 am

camaner plak law....gurl yg pakai tudung maser pergi klas jer
Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question

luar dari kelas dier xpakai tudung....
alasn dier...nk ilmu tu berkat....

Back to top Go down
View user profile
Aiscrewz

avatar

Posts : 104
Join date : 2009-10-09
Age : 32
Location : Pahang

PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Thu Oct 15, 2009 8:09 pm

kai tudung ke sarung je 2 Very Happy mesti kai srung kepala je pas 2 wawt hiphop kwkwkw cam ann Very Happy
Back to top Go down
View user profile
ann3star

avatar

Posts : 36
Join date : 2009-10-09
Age : 31
Location : melaka for the tyme being

PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Thu Oct 15, 2009 9:05 pm

Aiscrewz wrote:
kai tudung ke sarung je 2 Very Happy mesti kai srung kepala je pas 2 wawt hiphop kwkwkw cam ann Very Happy



sekeh gak dak ais ni kang....ann tanyer tul2 la....
Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Back to top Go down
View user profile
Aiscrewz

avatar

Posts : 104
Join date : 2009-10-09
Age : 32
Location : Pahang

PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Fri Oct 16, 2009 1:01 am

Sekeh 2 cam ne ann,belajar tak tinggi kwkwkwkwkw sekeh 2 kek cokelat ke Very Happy
Back to top Go down
View user profile
ryukx23

avatar

Posts : 54
Join date : 2009-10-08
Age : 27
Location : Tanah Rata,Cameron Highlands

PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Fri Oct 16, 2009 5:00 am

tu sebab die x pikir akan azab neraka kelak

Mengabaikn perintah 2 semata-mata nk menunjukkan yg die lawa/cantek tp 2 bukan lar alasan tok mengabaikn pemakaian tudung...tp klo die pkai tudung g ke kelas bole dterima tp jgn lak lps kls g bandar jln bukak tudung 2 setakat nk ilmu pkai tudung 2 name nyer setan bertopeng manusia....

Hihihihi...cme pendapat ajer jgn terasa kpd sesiapa 2.....

lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
theflash81

avatar

Posts : 4
Join date : 2009-10-09
Age : 37
Location : POntian Johor

PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Fri Oct 16, 2009 9:39 pm

ann3star wrote:
camaner plak law....gurl yg pakai tudung maser pergi klas jer
Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question

luar dari kelas dier xpakai tudung....
alasn dier...nk ilmu tu berkat....


>>>>> Allah telah berikan kita akal....akal itu membezakan kita dgn makhluk Nya yg bernama haiwan, jika Allah sudah berfirman sesuatu hukum, pastilah ia bersebab berbalik pada akal yg waras tahu yg mana wajib, haram,harus, sunat dan makhruh pasti lah dia akan akur jika itu datang dari Sang pencipta yg Maha tahu apa yg terbaik untuk ciptaan Nya.....dari itu fikir2kan lah.......sesungguhnya di pentas dunia ini tiada milik kita, kerana kita sendiri bukan milik kita.........
Back to top Go down
View user profile
KEK_COKLAT

avatar

Posts : 2
Join date : 2009-10-11
Age : 35
Location : selayang

PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Sat Oct 17, 2009 12:00 pm

Aiscrewz wrote:
Sekeh 2 cam ne ann,belajar tak tinggi kwkwkwkwkw sekeh 2 kek cokelat ke

ADEHHH... AIS NI ADA LAK SAMA KAN SEKEH TU CAM KEK COKLAT
Back to top Go down
View user profile
Aiscrewz

avatar

Posts : 104
Join date : 2009-10-09
Age : 32
Location : Pahang

PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Sat Oct 17, 2009 12:12 pm

Bukan ke :O :O
Back to top Go down
View user profile
KEK_COKLAT

avatar

Posts : 2
Join date : 2009-10-11
Age : 35
Location : selayang

PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   Sat Oct 17, 2009 2:15 pm

BKN LA AIS CAIR
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: "Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"   

Back to top Go down
 
"Apa guna pakai tudung kalau perangai buruk?"
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Stawell favourite Wiltshire - "Never going to be better than this"
» Today in "You have got to be kidding me" news
» Hartman GK Classroom Training - "When to Go and When to Stay"
» Teddy Riner: "Celine Dion puts me in the zone"
» Paolo Di Canio - "I'm not a hand grenade manager"

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
xOx ENERGY MALAYSIA xOx :: Your first category :: SEMBANG-SEMBANG-
Jump to: